CyclePoint
  • Home
  • Fietsen
    • E-BIKES
    • STADSFIETSEN
    • TOERFIETSEN
    • SPORTFIETSEN
    • KINDERFIETSEN
  • Service
    • maandelijks onderhoud
  • Accessoires
  • Shop
  • Contact



​custom projects

-Project C
​

Ik ben weer ongelooflijk blij.
Als werknemer bij Cyclepoint mogen we elk jaar een nieuwe fiets kiezen voor ons woonwerk verkeer.
En die moment is weer aangebroken.
Maar welke?!?

Al verschillende jaren pendel ik met een elektrische fiets.
Deels omdat dit makkelijk en snel is.
Deels omdat we de fietsen dan zelf kunnen testen onder extreme omstandigheden doorheen het jaar.

Ik wil daar nu even vanaf. Heb het even gehad met de e-bike.
Ik wil terug sportief en zonder hulp pendelen langsheen het prachtige Dijle-pad dat mijn dorp verbind met onze fietswinkel.

Nu zijn we terug bij mijn vraag: namelijk welke?
We zeggen vaak tegen klanten dat ze een lijstje moeten maken van wat ze verwachten van een fiets.
Bij mij is dat niet anders.

Een gewone stadsfiets is te zwaar en niet mijn ding (lees: niet sportief genoeg).
Ze zijn meestal ook te fragiel voor de wegen waar ik vaak over vlieg.
Een mtb is ook minder geschikt vanwege toch nog ettelijke kilometers asfalt en de houding die ik niet top vind.
Ook is zo'n zware en dure voorvering echt niet nodig
Een racefiets is ook uit den boze vanwege niet geschikt voor een groot deel van het traject.
Dan zijn we aangekomen bij het nieuwe type fiets waar niemand nog omheen kan.

De gravelbike.
​
Enkele jaren geleden uitgebracht om de kloof tussen mtb en racefiets te dichten.

Dit zie ik echt zitten als commuter.
Maar... Ik moet toch vaak bagage en boodschappen meenemen.
Heb ook graag een goed licht dat ervoor zorgt dat ik naast de Dijle rijd en niet erin.
Spatborden zijn ook leuk om niet al teveel modder in mijn gezicht te krijgen of om mijn rug in een bruin kleurtje te schilderen.

En belangrijk!!   Het moet zeeeeer stevig en duurzaam zijn.
Geen plastic spatborden die uit elkaar rammelen,
Geen batterijverlichting die ik zeker weten vergeet op te laden
​en geen pakdrager die maar 10 kilogram aankan.
Ook een 1x11 schakelsysteem,
​dus zonder voorderailleur die ik toch niet nodig heb.

Gelukkig is een gravelbike uitgerust om dit alles te kunnen monteren.

Er bestaan gravelbikes die hier ongeveer aan voldoen. Geen enkele fiets kan mij echter overtuigen.
Ik zou altijd dingen moeten aanpassen.

Vertrekken doe ik vanaf een Giant Revolt 0 met een alu frame en met een shimano grx600 11-speed groepset.
Gewicht is net geen 10 kilogram. (Niet rijklaar en zonder pedalen)
We gaan zeker enkele kilo's toevoegen, alleen wil ik het wel binnen de perken houden.
Ondanks de hele metaalwinkel die we toevoegen, stranden we op een niet onaardige 12,7kg. (Rijklaar met pedalen)

-Spatborden in metaal en interne kabelgeleiding komen van de Giant Dailytour. (Ongeveer 1 kg voor de set met bevestiging)
-Pakdrager van het gekende Tubus.  (0.650 kg)
-Naafdynamo is er één van Shimano die geschikt is voor steekas. (Volledig nieuw gespaakt wiel weegt ongeveer 0.550 kg meer)
-Tandwiel is een Sram 42t 1x11. Deze houd de ketting netjes in bedwang.
-Verlichting is Supernova e3 pure 3 en het achterlicht is een B&M Secula. (Ongeveer 0.150 kg zonder bedrading)  
-Pedalen zijn de Double Shot 2 van Crankbrothers. (0.390kg)

Ook hebben we nog enkele gewichtsbesparende dingen gedaan.

-Zadelpen is nu een carbon exemplaar.
-Zadel is een Fizik alliante carbon.
-Verwijderen van voorderailleur en tandwielen.
​





Foto
Foto
  • Home
  • Fietsen
    • E-BIKES
    • STADSFIETSEN
    • TOERFIETSEN
    • SPORTFIETSEN
    • KINDERFIETSEN
  • Service
    • maandelijks onderhoud
  • Accessoires
  • Shop
  • Contact


cyclepoint 

Tiensesteenweg 58
3001, Heverlee
016 84 34 94
info-cyclepoint@copmanenco.be