MAANDELIJKS ONDERHOUD
Je fiets goed onderhouden is belangrijk. Hierbij geven we je enkele tips mee om je fiets in tiptop conditie te houden. Als je deze aanwijzingen maandelijks toepast, kan je de levensduur van de fietsonderdelen gevoelig verlengen en blijft je fiets soepel rijden. De kost bij een onderhoud zal dan ook veel lager liggen.
Banden oppompen
Een band of binnenband verliest altijd lucht. Hierdoor rijdt de fiets moeilijker, rijd je sneller lek en verslijten de banden ook veel sneller. Niks dan winst dus bij een goed opgepompt stel banden!
De nodige bandenspanning staat aangegeven op de zijkant van je buitenband, algemeen is dit minimaal 4 bar.
Bij koersfietsen mag je de bandenspanning meer dan 1 keer per maand nakijken.
Ketting smeren
Een goed gesmeerde ketting gaat vele malen langer mee dan een droog en piepend exemplaar.
De juiste olie zorgt er voor dat er een fijne film wordt gevormd tussen de ketting en de tandwielen, waardoor deze veel soepeler draaien. Smeer iedere schakel van de ketting en ook de derailleur.
Ketting en tandwielen slijten zo minder snel, ook komen de scharnierpunten van de derailleur niet vast te zitten. Zo blijft de fiets beter schakelen.
In de winter mag je de ketting vaker smeren dan in andere seizoenen. Strooizout zorgt er namelijk voor dat de ketting zeer snel begint te roesten en daardoor excessief slijt.
Remblokjes nakijken
Het is belangrijk om regelmatig na te kijken of de remblokjes nog niet versleten zijn. In de regen slijten ze bijvoorbeeld sneller.
Als je te lang rijdt met versleten remblokjes, kan je de velg van je wiel beschadigen en sta je voor grotere kosten dan alleen maar een setje blokjes.
Schoonmaken
Je fiets geregeld met water en zeep onder handen nemen, zorgt ervoor dat de onderdelen langer meegaan.
Niet alleen ziet de fiets er dan beter uit, ook worden je kleren minder vuil en het voorkomt dat modder (dat zuren bevat) en remstof overal tussen kruipen en voor overmatige slijtage zorgen.
Onderdelen zoals de remmen, vering, derailleur, … kunnen gemakkelijker vast komen te zitten door het vuil.
Wanneer je de fiets eens goed opblinkt, kan het ook zijn dat je een barstje in het frame of een los onderdeel sneller opmerkt.
Banden oppompen
Een band of binnenband verliest altijd lucht. Hierdoor rijdt de fiets moeilijker, rijd je sneller lek en verslijten de banden ook veel sneller. Niks dan winst dus bij een goed opgepompt stel banden!
De nodige bandenspanning staat aangegeven op de zijkant van je buitenband, algemeen is dit minimaal 4 bar.
Bij koersfietsen mag je de bandenspanning meer dan 1 keer per maand nakijken.
Ketting smeren
Een goed gesmeerde ketting gaat vele malen langer mee dan een droog en piepend exemplaar.
De juiste olie zorgt er voor dat er een fijne film wordt gevormd tussen de ketting en de tandwielen, waardoor deze veel soepeler draaien. Smeer iedere schakel van de ketting en ook de derailleur.
Ketting en tandwielen slijten zo minder snel, ook komen de scharnierpunten van de derailleur niet vast te zitten. Zo blijft de fiets beter schakelen.
In de winter mag je de ketting vaker smeren dan in andere seizoenen. Strooizout zorgt er namelijk voor dat de ketting zeer snel begint te roesten en daardoor excessief slijt.
Remblokjes nakijken
Het is belangrijk om regelmatig na te kijken of de remblokjes nog niet versleten zijn. In de regen slijten ze bijvoorbeeld sneller.
Als je te lang rijdt met versleten remblokjes, kan je de velg van je wiel beschadigen en sta je voor grotere kosten dan alleen maar een setje blokjes.
Schoonmaken
Je fiets geregeld met water en zeep onder handen nemen, zorgt ervoor dat de onderdelen langer meegaan.
Niet alleen ziet de fiets er dan beter uit, ook worden je kleren minder vuil en het voorkomt dat modder (dat zuren bevat) en remstof overal tussen kruipen en voor overmatige slijtage zorgen.
Onderdelen zoals de remmen, vering, derailleur, … kunnen gemakkelijker vast komen te zitten door het vuil.
Wanneer je de fiets eens goed opblinkt, kan het ook zijn dat je een barstje in het frame of een los onderdeel sneller opmerkt.
ONDERHOUD ELEKTRISCHE FIETS
Bij elektrische fietsen zijn er nog enkele extra dingen waar je rekening mee kan houden.
Batterij opladen
De batterij is één van de belangrijkste, duurste en meest fragiele delen van de elektrische fiets. Ze moet geregeld opgeladen worden om
goed te blijven werken. Als je langere tijd niet met je fiets rijdt, moet je de batterij toch elke 2 maanden opladen tot zo'n 80 procent. Bij oudere batterijen kan dit zelfs maandelijks nodig zijn. Als je dit niet doet kan de batterij stuk gaan (diepontlading) en sta je voor grotere kosten.
Lees aandachtig de gebruiksaanwijzing, ook bij eerste ingebruikname dien je de richtlijnen goed te volgen.
Banden oppompen
Banden oppompen is bij een E-bike nog belangrijker dan bij een gewone fiets. Je rijdt gemiddeld sneller en op minder goed opgepompte banden is dit ronduit gevaarlijk.
Ook gaat de batterij sneller leeg als je op slecht opgepompte banden rijdt.
De fiets vervoeren
De behuizing van de batterij is waterdicht gemaakt en is bestand tegen regenweer. Maar als je de fiets achterop de wagen vervoert, komt de regen met de kracht van een hogedrukreiniger op de fiets. Zo is de kans veel groter dat het water toch een weg door de behuizing vindt en de batterij beschadigt.
Zorg er dus voor dat de batterij goed afgedekt is, of leg ze in de wagen.
Batterij opladen
De batterij is één van de belangrijkste, duurste en meest fragiele delen van de elektrische fiets. Ze moet geregeld opgeladen worden om
goed te blijven werken. Als je langere tijd niet met je fiets rijdt, moet je de batterij toch elke 2 maanden opladen tot zo'n 80 procent. Bij oudere batterijen kan dit zelfs maandelijks nodig zijn. Als je dit niet doet kan de batterij stuk gaan (diepontlading) en sta je voor grotere kosten.
Lees aandachtig de gebruiksaanwijzing, ook bij eerste ingebruikname dien je de richtlijnen goed te volgen.
Banden oppompen
Banden oppompen is bij een E-bike nog belangrijker dan bij een gewone fiets. Je rijdt gemiddeld sneller en op minder goed opgepompte banden is dit ronduit gevaarlijk.
Ook gaat de batterij sneller leeg als je op slecht opgepompte banden rijdt.
De fiets vervoeren
De behuizing van de batterij is waterdicht gemaakt en is bestand tegen regenweer. Maar als je de fiets achterop de wagen vervoert, komt de regen met de kracht van een hogedrukreiniger op de fiets. Zo is de kans veel groter dat het water toch een weg door de behuizing vindt en de batterij beschadigt.
Zorg er dus voor dat de batterij goed afgedekt is, of leg ze in de wagen.